Tuesday, July 5, 2011

perasaan

salam semula :) maaf la kepada sapa sapa yang kurang selesa dengan perangai aku semenjak dua menjak ni . aku agak sedikit beremosi .harap korang memahaminya .untuk kali ni aku nak cerita pasal hati dan perasaan . aku tahu semua manusia dilahirkan dengan hati dan perasaan . tapi ada jugak beberapa spisis manusia yang hati nya macam hati batu dan langsung takde perasaan.selalu nya bila cakap pasal perasaan mesti membabitkan soalan dalam `percintaan`hmm tapi tak semesti nya . perasaan ni lahir dengan sendiri nya . selalunya perasaan sedih mudah datan dan akan menyebabkan emosi menjadi sayu. Sekiranya ia tidak mampu dikawal, akan gugurlah titisan airmata yang membasahi pipi. Perasaan ini berlaku tatkala berlaku sesuatu peristiwa / keadaan yang menyedihkan :( sebab selalunya orang berasa sedih :(
  • Kehilangan. Kebiasaannya apabila mengalami kehilangan sesuatu yang amat disayangi (samada manusia, binatang, barang) akan menimbulkan perasaan sayu. Memori bersama akan timbul sedikit demi sedikit yang menyebabkan timbul perasaan sedih :(
  • Dikecewakan. Apabila ditipu, dipermainkan akan menimbulkan perasaan sedih. Terutama apabila terlalu dikecewakan oleh orang yang dipercayai, disayangi . ia nya sesuatu yang amat perit :(
  • Mengenang nasib diri. Ianya berlaku jika terlalu asyik memikirkan keadaan diri yang mungkin tidak sebaik orang lain. Ianya mampu memberikan kesedihan yang melampau :(
aku akui ada beberapa diatas pernah berlaku atas diri aku . dan aku pasti korang pun pernah laluinya juga kan ? setiap sesuatu permasalahan mesti ada penyelesaiannya .cuba korang try ni

  • Luahkan masalah tersebut kepada rakan dipercayai tapi korang kene hati-hati sebab bukan semua orang boleh dipercayai. Kesilapan meluahkan mampu menambahkan lebih masalah. cuba cari someone yang kita pasti dia akan memahami kita .
  •  Menangis la.. Biasanya kaum hawa akan menangis kalau perasaan sedih datang. Dengan tangisan mampu meredakan emosi yang bersarang dalam hati. dan berharap ianya akan berlalu.
  • MengingatiNya.. Melakukan solat, membaca Al-Quran mampu memberikan ketenangan dalam hati.bagi yang beragama islam sentiasa dekat kan lah diri dengan tuhan
ok la . aku da tak mampu nak beremosi dan ni .nasib baik aku masih ada orang yang memahaminya lagi :)
  sayang korang :)




3 comments:

KecohAbes said...

xpe2..kalo xda emosi,bkn manusia namenye..hehe!

anis said...

ada apa manusia yang takde emosi .
orang sedih dia x rasa seday pon
orang buat lawak dia tak gelak pun.
apa jenis manusia lah tu kan ?

saya said...

anis!! hepi blated bfday...sori lmbat sehari..hehe...may GOD bless u cayang...n also all da best in ur SPM thiz year!!

Post a Comment

OK :)